Zo kunnen (sport)verenigingen meer inkomsten genereren met subtiele aankleding

Sportverenigingen en buurthuizen zijn belangrijke ontmoetingsplekken in de buurt. Het zijn niet alleen functionele ruimtes, maar ook plekken waar mensen samenkomen, sporten en activiteiten organiseren. De uitstraling van deze ruimtes speelt een grote rol in hoe leden en bezoekers zich er voelen. Met enkele doordachte visuele oplossingen kun je de sfeer verbeteren én de identiteit van je vereniging of buurthuis versterken.

Ga voor een unieke sponsorwand
We kennen het beeld wel, na afloop van een sportwedstrijd waarin de sporter wordt geïnterviewd. Bij de meeste sporten is het zo dat er een heuse sponsorwand wordt neergezet. Dit kan je natuurlijk ook op lokaal niveau doen. Je kunt een presentatiewand bedrukken met de logo’s van alle sponsoren en hier vervolgens foto’s schieten van de spelers of leden. Deze foto’s kunnen tevens worden gebruikt in de sport app of op een ledenpas. Zo kun je op betaalbare manier iets unieks maken voor de leden en doe je ook nog iets terug richting de sponsoren.

Presentatiewanden zijn ook ideaal voor tijdelijke evenementen, zoals toernooien of open dagen. Ze zijn eenvoudig op te zetten en zorgen voor een professionele uitstraling die indruk maakt op leden, bezoekers en sponsoren. Tevens kan het doek ook gemakkelijk en snel vervangen worden voor een tijdelijk alternatief.

Creëer een blikvanger in de kantine
Welke vereniging heeft voldoende vrijwilligers? Het zullen er niet veel zijn. Om dit onder de aandacht te brengen kun je een oproep op plaatmateriaal bedrukken! Daarnaast is er een ruime keuze om nog meer uitingen op te laten drukken. Denk aan reclameborden langs de sportvelden of mooie panelen die worden gebruikt om teamfoto's of sfeerfoto’s van evenementen aan de muur te hangen. Maar dit kunnen uiteraard ook gewoon beelden van lokale bezienswaardigheden zijn. Dit soort decoraties zijn duurzaam, prettig in onderhoud en blijven jarenlang mooi.

Mochten er specifieke acties of evenementen aankomen dan is plaatmateriaal zeer geschikt om dit met de leden te delen. Denk aan een feestavond, sponsoravond of de aankondiging voor de kerstmarkt. In de meeste gevallen kun je zelfs je eigen formaat bepalen. Laat je indien gewenst goed informeren over de keuze voor het juiste materiaal en de toepassing.

Een sponsorpakket op maat
Steeds meer verenigingen komen in financieel zwaar weer terecht of worden genoodzaakt om de contributies weer (flink) te verhogen om rond te komen. Het geeft maar aan dat het sponsorschap niet vanzelfsprekend is. Probeer daarom echt met maatwerk sponsorpakketten te werken, waarin duidelijke opties zijn uitgewerkt hoe en waar ‘de sponsor’ precies wordt uitgelicht. Denk aan de televisieschermen die als reclamezuil worden gebruikt, in de maandelijkse nieuwsbrief, op de website en social media et cetera. Zorg voor een laagdrempelige instap om het ook voor kleine bedrijven interessant te houden.

Met creatieve oplossingen kun je van elke verenigingsruimte of buurthuis iets bijzonders maken. Het is niet alleen een manier om de ruimte op te fleuren, maar ook om een verhaal te vertellen over jouw organisatie. Door de juiste visuele tools te gebruiken, creëer je een plek waar mensen zich welkom voelen en waar jouw identiteit als organisatie centraal staat. Een echte win-win situatie dus!

Jouw reactie?