Beweegprofessionals aan het woord: 'Stay home! Stay fit!'

Deel dit bericht via:

Deze rubriek word je aangeboden door: RondOm Podotherapeuten en Fysiotherapiepraktijk Claessens | van de Rijt

Stay home! Stay fit!
Corona heeft ons land, Europa en zelfs de wereld in haar greep. De oproep vanuit de overheid is ook helder: “Stay home, Save lives”. Dit heeft vergaande gevolgen voor onze werksituatie, thuissituatie, maar ook onze manier van bewegen. Alle sportactiviteiten: van voetbalverenigingen tot de gehele fitnessbranche zijn tot nader bericht gesloten. Daarnaast zijn trainingen en wedstrijden afgelast. Hoe ga jij hiermee om? Hoe blijf je fit? De afgelopen tijd kregen we al veel vragen van patiënten en voetbaltrainers. Wij als bewegingswetenschappers geven je graag een aantal tips!

Denken in oplossingen
Ten tijden van crisis, of het nu een financiële of een gezondheidscrisis betreft, worden wij als mens en maatschappij uitgedaagd. Denken in oplossingen is wat de mensheid in die tijden nader tot elkaar brengt en door deze crisis heen helpt. Dus nu ook, op de vraag hoe blijf ik fit als mens? Als sporter en voetballer in deze tijd van crisis? Denk in oplossingen!

Volg online trainingen
Veel fysiotherapeuten, podotherapeuten, maar ook fitnessscholen geven online allerlei adviezen over hoe je in een thuissituatie fit en in beweging blijft. Daarnaast zijn livestreams van sportlessen erg populair. Sporters krijgen hierdoor de kans om vanuit hun woonkamers lessen te volgen.

Cardio- en stabiliteitsoefeningen
Oefeningen zoals squats, lunges, sit ups, planken, spronglanding (https://vimeo.com/398767335/4735eaec11) touwtje springen etc. zijn eenvoudig thuis uit te voeren. Fietsen op een hometrainer of een aantal keren de trap op en af lopen, zijn een prima cardiotraining. Met je kids een balletje overgooien terwijl je op 1 been staat is een leuke stabiliteitsoefening.

Creatief met materialen
Daarnaast kun je ook creatief zijn met materialen in huis. Iedereen heeft wel een zwaar voorwerp in huis. Pak een geluidsbox of vul bijvoorbeeld een jerrycan met water en ga aan de slag!

Belangrijkste advies
Toch is een van de belangrijkste adviezen die we kunnen geven: neem bij het uitvoeren van oefeningen ten alle tijden de adviezen van het RVIM zeer serieus. Ga vooral individueel sporten en spreek niet af in groepjes. Ben creatief, denk in oplossingen, maar laat ‘stay home’ niet doorslaan naar ‘stay on the couch!’.

© 2020 Amateurvoetbal Eindhoven, op dit artikel rust copyright.

Jouw reactie?