AVE jaaroverzicht 2022: Een-tweetje met scheidsrechter Eric Oosterom

Deelacties:

De komende weken tijdens de winterstop, laten we de revue passeren over het jaar 2022. We belichten de meest aansprekende en meest gelezen artikelen uit het afgelopen jaar.

We gaan nu verder met het interview van scheidsrechter Eric Oosterom uit april 2021. Daar geeft de 53-jarige Oosterom zijn belevenissen weer over het scheidsrechtersvak in het amateurvoetbal.

Het verhaal achter de scheidsrechter in het amateurvoetbal.
[-april20/21SQR1379HTS:41761-] Wij zijn van mening dat scheidsrechters in het amateurvoetbal een belangrijke rol spelen en willen de scheidsrechters dan ook de aandacht geven die ze verdienen. Met deze rubriek hopen we de binding tussen scheidrechter, voetballers, trainers en supporters te versterken. Diverse scheidsrechters zijn ondertussen al de revue gepasseerd op de site. Deze keer is het de beurt aan Eric Oosterom.

Oosterom is al ruim 34 jaar actief als scheidsrechter in het het amateurvoetbal. Hij staat bekend als een persoon die een uitgesproken mening heeft.  We stellen de 53-jarige Oosterom uit Veldhoven een aantal vragen.

Wat doe je in het dagelijks leven:
Ik ben Financieel Controller bij een Stichting voor Speciaal Onderwijs in Eindhoven.

Vanwaar de keuze om scheidsrechter te worden:
Mijn sportieve begin lag niet bij het voetbal. Atletiek en basketbal waren mijn ding. Bij die laatste sport was ik al op een aardig niveau actief als scheidsrechter. Bij een wedstrijd bij één van de 3 Veldhovense verenigingen waar ik wel eens ging kijken stond ik me op 18 jarige leeftijd hardop af te vragen waar de scheidsrechter op dat niveau eigenlijk mee bezig was.
Iemand van de KNVB, toevallig aanwezig, pikte dit op en daagde me uit om het beter te doen. Uitdaging 34 jaar geleden aanvaard, cursus gevolgd, theorie in praktijk gebracht. Dat heeft me vervolgens als (assistent) scheidsrechter via de clubs in de Brabantse Kempen, naar wedstrijden op in de 1ste klasse, Hoofdklasse, 3de divisie door heel Nederland gebracht. Speldje van de KNVB zal eerdaags wel op mat vallen denk ik zo!

Hoe kunnen we je omschrijven als scheidsrechter:
Het vak als scheidsrechter is de afgelopen 34 jaar veranderd. Van de overal en altijd aanwezige spelleider trachten daadwerkelijk het voetbalspel te leiden naar het managen van een wedstrijd. Het spel het spel laten, loslaten en vooral laten voetballen waar dat kan en ingrijpen als dat moet. Ik sta er ten dienste van de spelers, zij moeten het spel maken, ik hoef niet op te vallen. Val ik wel op, dan komt dat omdat de spelers de grenzen die hanteer ruim overschrijden. Ik probeer vooral door mijn aanwezigheid overtredingen te voorkomen. Niet altijd de even makkelijk. De wedstrijd eindigen met 0 kaarten is geen doel op zich, maar geeft wel een lekker gevoel. Ik praat veel op het veld, laat ook mijn enthousiasme wel blijken als er technische hoogstandjes worden verricht of mooie verdedigde acties worden uitgevoerd.

Hoe zijn de afgelopen jaren als scheidsrechter verlopen binnen de KNVB:
Met de leeftijd komen de blessures. En het herstel van die blessures duren soms (te) lang. Daar komt dan bij dat je onzeker wordt over wat je nog wel en wat niet meer kan op de velden. Ondanks een constante trainingsinspanning, letten op de voeding, een goede warming up voor de wedstrijd, een wedstrijd al na 3 minuten moeten staken omdat een bovenbeenspier het begeeft is geen pretje. Dan verdwijnt ook vanzelf de drive om persé op het hoogste niveau te moeten presteren. Die drive heb ik ook niet meer. Voor mij was het als scheidsrechter helemaal niet moeilijk om toe te geven dat het niveau van de 1e en 2e klasse fysiek gewoon niet meer bij mij paste.
Wedstrijden in de 3e en 4e klasse in De Kempen, daar haal ik mijn plezier uit. Het afgelopen seizoen een aantal wedstrijden mogen leiden in de Hoofdklasse bij de vrouwen. Een zeer prettige ervaring.

In tijden van blessures wil je toch iets betekenen voor de arbitrage. Ik ben door de KNVB gevraagd of ik iets wilde betekenen in de coaching van (assistent) scheidsrechters. Hiervoor heb ik een coaching opleiding gevolgd bij de KNVB Academy.
Als lid van het OntwikkelTraject Scheidsrechters (OTS) en de werkgroep assistent scheidsrechters volg en coach ik scheidsrechters in hun traject naar het voor hen meest geschikte en passende niveau.

Hoe denk je dat de voetballers je zien als scheidsrechter:.
Een scheidsrechter die wil laten voetballen. Laat voetballen waar dat kan en ingrijpt als dat moet.

Hoe lang wil je nog actief blijven als scheidsrechter:
Ik sta echt voor mijn plezier op dat veld tussen de spelers. Zolang dat plezier er nog is en ik fysiek in staat ben het spel nog goed te blijven volgen hoop ik nog wel wat seizoenen actief te blijven in de eerder genoemde klassen.

Het zelf leiden van wedstrijden wordt langzaam wat minder frequent. Op dat moment haal ik ook veel voldoening uit het coachen van (assistent) scheidsrechters. Ook dat coachen en begeleiden is de afgelopen jaren veranderd. Trof je vroeger begeleiders die vertelden wat je precies moest doen, een kopie van zichzelf aan het produceren waren, het in de bestuurskamer voornamelijk over hun eigen successen hadden en je met de kruiwagen naar boven probeerden te duwen, is het nu vooral een proces van de scheidsrechter zelf. Wat wil je als scheidsrechter bereiken, wat zijn je doelen, haalbaar, op korte en iets langere termijn en hoe wil je als scheidsrechter je coach daar bij inzetten? Je kan je coach op allerlei manieren gebruiken, behalve als kruiwagen. Als coach samen met de scheidsrechter bekijken waar de mogelijkheden liggen. De regie van dit traject ligt bij de scheidsrechter.

Wat maakt het leven als scheidsrechter zo mooi:
Het is het hele traject. Alleen zondag op een veld staan om een wedstrijd te fluiten, dat is het niet. Het door de week trainen, actief zijn fit blijven om dan vervolgens tijdens een wedstrijd dat te doen waar je kwaliteiten liggen. Het in goede banen leiden van de wedstrijd. Met voor de wedstrijd een praatje vooraf, na de wedstrijd de (meestal) gezelligheid in de bestuurskamer en af en toe blijven hangen in de kantine. Dat laatste is voor mij echter een uitzondering.

Persoonlijk

Hobby's:
Als het voetballen stil ligt in de zomer vind je me ergens onder water. Als PADI duikinstructeur heb ik al heel wat duiken in de diverse zeeën en oceanen mogen maken.

Een leven zonder fluiten:
Ik heb wel eens gezegd dat ik het niet zou missen. Dat is niet zo. Iets wat je al 34 jaar doet geef je niet zo maar op. Het blijft kriebelen.

De grootste ergernissen als scheidsrechter binnen het amateurvoetbal:
Mensen die na de wedstrijd je vanaf de tribune iets proberen duidelijk te maken: “goed gefloten scheids, maar……..”en dan komt het. Ik heb dan moeite om er niets van te zeggen. Maar ik denk vaak (ook net iets te vaak hard op) trek een trainingspak aan, val 10 kilo af en ga zelf wat wedstrijden fluiten!

Meest opgevallen voetballer(s) die je hebt meegemaakt tot nu toe in het amateurvoetbal:
Namen noemen is wat lastig, doe ik ook niet.
Maar hier in de regio had je in het verleden een paar spelers waar je in gewone kleding prima een biertje mee kon gaan drinken maar die je het met korte broek, shirt en voetbalschoenen aan op het veld knap lastig maakten. Ook nog wat doelverdedigers die het de scheidsrechters knap lastig konden maken maar waar ik ook prima mee door één deur kon.

Sterke punten als scheidsrechter:
Managen van de wedstrijd, omgang met de spelers.

Hoe belangrijk is de vereniging COVS:
NIET! Ooit een belangrijke gesprekspartner voor scheidsrechters met de KNVB. Hebben zichzelf door een te kritische en niet constructieve houding richting deze KNVB buitenspel gezet.
De COVS bestaat uit kleine lokale afdelingen. Lanceren landelijk en lokaal plannen en initiatieven ten behoeve van de verbetering van de arbitrage maar vergeten gemakshalve dat het de kleine lokale COVS verenigingen ontbreek aan vrijwilligers en mankracht om dit ook daadwerkelijk uit te voeren. Om dit te realiseren zouden de verschillende verenigingen hun handen in één moeten slaan en over grenzen moeten durven stappen. Dat stond 20 jaar geleden al op de agenda bij de bestuursvergaderingen, nu nog steeds.

Voor alleen de training, de bowling- feest- en bingo- avond heb ik al een paar jaar geleden bedankt!

Overige

Meest opmerkelijk nieuwsfeit:
De ontwikkelingen in de wereld.
Terwijl groepen in Nederland hun best doen om de geschiedenis politiek correct te maken en zelfs delen ervan uit te gummen hadden we beter lering uit die geschiedenis kunnen trekken. Niet willen leren van de geschiedenis betekent dat je verplicht bent deze te herhalen. En dat gebeurt nu.

Hoe kijk je tegen de excessen aan die bij regelmaat nog voorkomen in het amateurvoetbal:
Dat is precies wat het zijn. Incidenten en excessen. Daar waar we in Nederland op diverse gebieden te maken hebben met structurele problemen daar noemen we het incidenten. Voor de incidenten op de amateurvelden moeten we het ook echt incidenten laten zijn. Door de KNVB en of justitie laten bestraffen en vooral de mooie dingen die wekelijks op de amateurvelden gebeuren belichten.

Daarnaast af en toe de stukjes van collega scheidsrechters in de media. Laatst nog met als kop:
“Waarom zou je je wekelijks laten uitschelden door 22 man?” Om aandacht te vragen voor het grote tekort aan scheidsrechters. Ik heb me nog nooit door 22 man laten uitschelden en zeker niet wekelijks. Steeds de negatieve incidenten blijven benadrukken in plaats van de mooie kanten als scheidsrechter, daar trek je het aantal scheidsrechters niet mee omhoog. En mocht het je als scheidsrechter wel wekelijks overkomen dat je je door 22 man laat uitschelden, er zijn spiegels!

Assistent-scheidsrechters:
In een eerder interview door mij wel eens bestempeld als een noodzakelijk kwaad. Eén van de oorzaken van de incidenten op de velden. Daar is de afgelopen jaren veel in veranderd. De zogenaamde puntenpakkers die daar in de lokale krant nog trots op waren ook, zijn grotendeels verdwenen.

Assistent scheidsrechters neem ik altijd serieus. Horen bij mij in het arbitrale team. Zowel de neutrale assistenten als de clubmensen. Die krijgen van mij alle verantwoordelijkheid. Die mogen ze van mij gebruiken, niet misbruiken. Gewoon kort en bondig een paar heldere afspraken vooraf en die serieus nemen in plaats van een ellenlang verhaal of een donderspeech voor de vorm vooraf om deze assistenten vervolgens niet te zien staan. Voetballers maken fouten, de assistenten maken ze, ik zeker ook, accepteren. Zonder assistenten lukt het mij en mijn collega’s niet.

Wat vind je van je uitverkiezing voor deze rubriek:
Zeer vereerd met deze uitverkiezing als scheidsrechter van de maand. Bij de start van deze website jaren geleden ook al eens de eer mogen hebben dit te zijn. Er is in die tussentijd veel gebeurd, veel veranderd. Fijn dat amateurvoetbaleindhoven ook nog oog heeft voor de oudere garde scheidsrechters.

Wat is je motto tussen de (amateur)voetballer en scheidsrechter:
Voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld. Ook de leukste bijzaak. Samen genieten van deze bijzaak is het leukste dat er is.

© 2024 Amateurvoetbal Eindhoven, op dit artikel rust copyright.

Jouw reactie?

Levi
02 januari 18:50
Prima stukje en wat je zegt klopt over de opleiding. En bedankt dat je me geholpen hebt met mij opleiding
Martin Swinkels
02 januari 17:36
Leuk stukje Eric. De KNVB "vergeet" inderdaad wel eens iets. Ondertussen ben ik zelf al 53 jaar actief als scheidsrechter (begonnen in 1970) na het succesvol afronden van de cursus gegeven door wijlen Jan Bekkers in zalencentrum "De Ambassadeur" en ik ga nog steeds met veel plezier naar de mij toegewezen wedstrijden van de jeugd op de zaterdagen en op de zondagen fluit ik de lagere elftallen afwisselend bij UNA en Rood Wit V.
Wim van den berk ex scheidsrechter
02 januari 16:33
Mooi stukje eric