Deze bedrijven spelen handig in op evenementen rondom voetbal

Als er grote evenementen zijn rondom voetbal, dan spelen veel bedrijven er handig op in. Met leuke inhakers komen bijvoorbeeld supermarkten met spaarzegels om allerlei speelgoeddiertjes of andere hebbedingen aan te schaffen om het Elftal aan te moedigen. Daarnaast zijn er ook grote bedrijven die graag een graantje meepikken bij een groot evenement. Denk bijvoorbeeld aan het Europees kampioenschap Voetbal in 2024.

Reclames rondom voetbal
Bij grote evenementen kiezen veel bedrijven ervoor om reclame te maken. De hele wereld is immers in de ban van een wereldkampioenschap. En ook als het gaat om een Europees kampioenschap zoals dit jaar in Duitsland, kunnen we weer flink wat reclame verwachten. Reclames voor een voetbalevenement zijn vaak niet traditioneel. Natuurlijk zullen de sportmerken inhaken, maar wat dacht je bijvoorbeeld van een frisdrankmerk? We hebben de bedrijven die het vaakst reclame maken rondom grote evenementen binnen het betaald voetbal op een rij gezet.

Sportmerken
Sportmerken laten zichzelf graag zien als het gaat om een groot sportevenement zoals bij voetbal vaak het geval is. Het gebeurt meestal dat een merk als Adidas een evenement als het komende WK sponsort en ook Nike laat meestal van zich horen. Met voetballers die de schoenen dragen of jonge voetballers die de schoenen gebruiken om net zo professioneel te worden als de jongens in het Elftal. De fantasie kan bij de sportmerken niet op en bij ieder groot voetbalevenement weten ze wel een mooie of ontroerende reclame neer te zetten.

Frisdranken en biermerken
Je zou zeggen dat frisdrank niet meteen bij het voetbal hoort. Frisdranken bevatten immers heel wat suiker en het zou niet goed zijn voor sporters om vaak frisdrank of bier te nuttigen. Maar toch is het in het verleden gebeurd dat er verplicht frisdranken op tafel stonden tijdens een persconferentie. Zo was Coca Cola bijvoorbeeld een grote sponsor van het WK 2022, tot ergernis van sporters en coaches. De frisdranken willen aan de hand van inclusieve reclames laten zien dat iedereen erbij hoort. En de biermerken laten van zich horen met reclames waarin je vrienden op de bank kijkend naar een voetbalwedstrijd ziet zitten.

Sportzenders
Sportzenders zijn erg belangrijk voor het bekijken van wedstrijden rondom het betaald voetbal. Zeker als er een EK of een WK wordt georganiseerd, wil iedere sportzender zich in de schijnwerpers zetten. Er zijn vaak maar een paar zenders die de rechten van zulke grote evenementen kunnen kopen. Niet alle sportzenders mogen de wedstrijden daarom uitzenden. Maar toch doet iedere sportzender wel mee, bijvoorbeeld door de gespeelde wedstrijden te analyseren. Voor reclamemakers is het interessant om rond deze tijd reclame te maken op een sportzender. Om te zorgen dat veel kijkers inschakelen en dus ook weer reclame-inkomsten opleveren, hebben de sportzenders vaak zelf ook een groot budget om kenbaar te maken dat zij ook de wedstrijden van een voetbalevenement analyseren of er aandacht aan besteden. De sportzenders besteden graag aandacht aan wat er binnen het EK Voetbal 2024 in Groep D gebeurt.

Automerken
Samen in de auto praten over voetbal of rijden naar een land als Duitsland waar het EK voetbal wordt gehouden? Het kan in de reclames van de automerken. Hoewel de automerken zeker niet voor de hand liggen als het gaat om voetbal, zetten ze toch behoorlijk in op het maken van reclame tijdens voetbalevenementen. Dat doen ze vooral omdat er tijdens de reclameblokken nog veel kijkers zijn ingeschakeld. Een reclame als die van Kia (‘Every Four Years’) laat zien dat voetbal voor iedereen is en vreugde en verdriet worden gedeeld.

Online casino’s
Een van de belangrijkste reclamemakers bij grote voetbalevenementen, zijn de online casino’s. Tijdens een groot evenement als een WK of een EK zijn er steeds meer mensen die online gokken zonder cruks, en daarbij wedden op de uitslag van een belangrijke wedstrijd. Met name de online casino’s die sportsbooks aanbieden en de online wedkantoren zelf, hebben het enorm druk tijdens zulke evenementen. Iedereen wil wel de topscorer voorspellen of wedden op de underdog. Om die reden zijn er dan ook veel casino’s die graag willen dat de weddenschap bij hen wordt afgesloten. Je kunt geen internetpagina openen of je ziet wel een online casino voorbij komen. Tijdens zulke grote evenementen zetten de kansspelaanbieders dan ook behoorlijk wat om. Er zijn dit jaar ook nog wat andere sportevenementen waar de online casino’s en wedkantoren graag naar uitkijken.

© 2024 Amateurvoetbal Eindhoven, op dit artikel rust copyright.

Jouw reactie?